Technologie in der juristischen Ausbildung
Legal Technology bleibt auch 2018 das Thema Nr. 1 an der Hochschule. Im neuen Sommerprogramm Legal Technology and Operations unterrichteten Praktiker und Professoren aus den USA unter anderem Legal Design, Predictive Analytics und Legal Operations. Neben fortgeschrittenen Studierenden vielleicht auch für Alumnae und Alumni interessant: buceri.us/summer.
Die enge Verbindung von Academia und Praxis gehört zur DNA der Bucerius Law School. Insbesondere die Diskussion um die Digitalisierung des Rechtsidenstleistungsmarkts und deren Auswirkung auf die Ausbildung hat unser Verein mit einer Klausurtagung im März 2016 maßgeblich eingeleitet. Das seitdem entwickelte neue Angebot der Hochschule zur Vermittlung von Technologiekompetenz beruht auf einer umfassenden Studie amerikanischer Partneruniversitäten und vielen Feldversuchen im letzten Jahr. Der Akademische Senat hat es im Herbsttrimester einstimmig verabschiedet.
Legal Tech Lecture
Bei dieser seit 2015 etablierten Veranstaltung des Studium Professionale erklären Startups, alternative Anbieter, Kanzleien und Rechtsabteilungen, welche Probleme sie mit Technologie lösen. Als leicht zugängliches „Brezeln und Wein“-Format kommen die Studierenden dabei auf unterhaltsame Art und Weise mit den Innovationen in der Praxis in Berührung. Zu den Gästen in 2017 gehörten Professor Daniel M. Katz vom IIT Chicago-Kent, Dr. Mathias Schwenke von Axiom Law und Jan Ginhold von geblitzt.de – viele Veranstaltungen sind als Aufzeichnung auf dem YouTube-Kanal der Hochschule verfügbar.
Siemens-Technologiezertifikat
Unter dem Dach des Studium Generale gibt es seit kurzem die Möglichkeit, durch den Abschluss von vier verpflichtenden und einem optionalen Kurs ein Zertifikat zu erwerben, das eine vertiefte Beschäftigung mit Technologie nachweist. Neben Einführungen in die Informatik, Statistik und Programmierung gibt es einen eigenen Kurs, der sich mit den ethischen Aspekten von Technologieeinsatz auseinandersetzt. Schließlich können Studierende in einem interdisziplinären Projekt gemeinsam mit Informatikstudierenden der staatlichen Universität und Unternehmenspartnern wie IBM echte Anwendungen entwickeln. Aktuell konzipieren wir gemeinsam mit der Universität Hamburg darüber hinaus ein Forschungsprojekt in der Informationsdidaktik, das wissenschaftlich aufarbeiten soll, wie man solche Inhalte am besten vermittelt. Dass auch die Praxis diese Inhalte für wichtig hält, zeigt eine großzügige finanzielle und inhaltliche Förderung durch die Siemens AG.
Summer Program Legal Technology and Operations
Im nächsten Jahr wagen wir mit einem neuen Summer Program einen weiteren Schritt zur Schärfung des Profils im Technologiebereich. Die Teilnehmerinnen und Teilnehmer werden sich drei Wochen lang in Kursen zu Innovation, Data Analytics, Legal Design und Legal Operations mit Recht und Digitalisierung beschäftigen. Durch eine Kooperation mit dem IIT Chicago Kent College of Law und eine Vielzahl amerikanischer Dozenten aus Wissenschaft, Kanzleien und Praxis betont die Hochschule ihre Ausrichtung als transatlantische Institution.
Als Alumnus freut mich besonders, wie sehr das Thema Legal Technology Absolventen der Hochschule und aktuelle Studierende zusammenbringt. Regelmäßig führt die Legal Technology-Fachgruppe unseres Vereins mit dem Studium Professionale gemeinsame Veranstaltungen durch und viele Alumnae und Alumni kommen. Daneben telefoniere ich jede Woche mit anderen Vereinsmitgliedern, die Ideen für Veranstaltungen haben oder von Legal Technology in ihrem beruflichen Umfeld erzählen. Ein solch enges Verhältnis zwischen der Hochschule und ihren Absolventen ist ein gutes Beispiel dafür, wie sehr unser Verein zur Verbesserung der Ausbildung an unserer Alma Mater beiträgt.
Dirk Hartung (Jg. 2009)
Why do you say that banker's past is lawyer's future?
We say "Law's future is finance's past" and the idea is that finance has been on a journey over many years. They've made some mistakes along the way certainly, but they've also solved a lot of problems involving risk and risk management. Lawyers are often called upon to manage risk for clients, but we do it in a way that is sort of pre-modern, if it is seen against the backdrop of finance. We don't have explicit risk models, things are being driven by the cult of single experts perspectives. You don't see that in finance and insurance anymore. For them, it is something from a far bygone era. I think law – in order to risk – needs to start embracing some of the basic tools and principles that we see in finance and insurance.
How does that change what we teach in law schools?
Some basic understanding of the tools and principles of finance would be very useful. Accounting as well. When we want to forecast or predict something, typically that implicates statistics. So I would get a basic understanding of statistics and then potentially layer on top of that. Also, for analytics an introduction to machine learning would be a good course. I think that those really will help you find better solutions for risk assessment problems. That's one version of the state of affairs. The other thing is – more generally – not specific to finance. You need to know about project management and process improvement. Using these techniques, we can streamline certain existing ways of doing work and do them better with fewer errors and greater efficiency.
Is law not hard enough already? Why add technology, process and project management?
The general issue is that lawyers need to solve the problem at hand, whatever the problem is. You know we have problems, which are legal problems but at the same time they're also finance problems, or accounting problems, or we might have legal problems but heavily influenced by technology questions. In order to really do well – even on the core tasks – you actually need to know quite a bit about the finance or technology aspects of the matter in question.
But if I don't like maths, can I still study law?
Historically, we've had a pathological presentation of legal education as though it's the bastion of people who aren't good at math or afraid of blood: If you were okay with blood, you probably could become a doctor, if you were good at math, maybe you would be an engineer. But if you're in law you're basically doing the humanities by other means and you don't need to know anything about any of this quantitative stuff. I think that's a mistake. I believe most people who get to the level of being a lawyer can do it. They just told themselves a story years ago that they weren't good at it because they had a bad experience somewhere in their education. But I just fundamentally don't believe that most people can't understand the necessary math and use it.
This is quite some change. Is there anything law schools are good at already?
We do a good job in substantive legal training, which is teaching students the substance of law of a given area. I think that's our strength. The problem is, though, that the problems of today are law intertwined with other disciplines. Sometimes we talk about this idea of a T-shaped lawyer. The down part of the T is the deep substantive knowledge of a particular area. The top part of the T is adjacent skills that help you unlock or better use your core substantive knowledge. So things like design thinking, analytics, basic business school skills, project management, and process improvement. They allow you to unlock the substantive legal knowledge and solve problems for clients.
Is being an expert in my legal domain not what matters most for a successful career in law?
Great lawyers need to be great project managers. If you think about what partners actually do? They decompose a large task and distribute the work to various units of the organisation such as associates, paralegals, and so forth. Then they oversee that work, make sure it's being done in a high quality and proper manner and then wrap it up into a solution for the client. Concluding, I'm encouraging any lawyer or in-house professional – even if they don't care one iota about any of these finance or technology topics – to learn about basic tools of process improvement like Lean or Six Sigma and apply them to the work that they're doing. They would do more efficient work and be able to do a higher quality work with just basic application of those principles.
Professor Daniel Katz (Academic Director des Center for Legal Technology and Data Science)
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